NAPLECH
Výtvarná skupina NAPLECH byla založena v roce 2019, od roku 2021 společně vystavuje.
Skupinu tvoří celkem šest českých a slovenských profesionálních umělkyň, převážně absolventek vysokých uměleckých škol, zejména Ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze.
Smalt je po tisíciletí známá, jedinečná, a zároveň ve volné umělecké tvorbě doposud velmi málo používaná technika. Vystavené práce reagují na aktuální společenské dění, trefně glosují situace a mezilidské vztahy, obsahují nejrůznější příběhy a poselství. Jsou inspirovány mytologií, přírodou a její stavební strukturou, ale také experimentují s širokými technickými možnostmi, které práce se smaltovou barvou nabízí. Ve společné interakci v prostoru vytvářejí poutavý dialog, jenž zrcadlí velmi osobité, a pro diváka dobře rozpoznatelné, styly uměleckého vyjádření všech vystavujících, jejich rozličné přístupy ke smaltování a jedinečné umělecké přístupy.
Fotografie z výstavy
HESHAM MALIK: INCOMPLETE
O projektu „Incomplete“ .
Jak aktivovat často neuvědomované obsahy lidské mysli, komunikovat s divákem a zapojit ho do příběhu svého díla?
Zjednodušeně můžeme říci, že náš mozek funguje jako takový prediktivní stroj. Neustále přijímá přicházející informace a porovnává je s aktuální zkušeností, znalostmi a prožitými vzpomínkami. Máme k tomu k dispozici tři hlavní smysly, a to zrak, sluch a hmat. Všechny tyto tři smysly používáme při tvorbě i vnímání ve většině uměleckých disciplín.
Můžeme se například jako divák dívat na obraz. To, co vidíme, není jen vizuální podnět, ale také souhrn všeho výše zmíněného. Díky tomu si tento jeden obraz, který je stejný, dotváříme každý z nás individuálně ve své mysli. A právě tuto část asociativní konotace se autor projektu „Incomplete“ umělec Hesham Malik snaží ve svém projektu podchytit a dostat na povrch.
„Věřím, že kreativita napomáhá mozku lépe vstřebávat informace a lépe se učit. Zároveň si při kreativním procesu více uvědomujeme sama sebe, svou bytost, svou jedinečnost, Není nutné se obávat, že vizuálně probouzené emoce a pocity budou hloupé nebo naivní. Není správné je ignorovat či dokonce korigovat. Jsou zhodnocením toho, co člověk právě prožil nebo na co myslel - v tomto smyslu jsou také formou zpracování informací," vysvětluje Hesham, který díky této iniciativě komunikuje s milovníky umění po celém světě.
Divák je tak stejně důležitý jako autor obrazu, neboť intuitivně obohacuje obsah a poselství umění o osobní prožitek a asociativní obraz, který v něm vzbuzuje. Může se opírat o své znalosti a vzpomínky. Vše může vypadat zdánlivě nahodile. Ale právě zkušenost s množstvím spontánních asociací ukazuje, že můžeme mluvit o jakési „společné sdílené zkušenosti“, „kolektivním nevědomí“ nebo „obsahu za obsahem“.
Každý divák je během umělecké expozice požádán, aby sdílel své asociace pomocí několika slov. Z těchto slov potom umělec, autor obrazů, vytvoří příběh, který je tak reprezentací kolektivní reakce všech diváků, kteří se do tohoto procesu zapojili.