DÍLO JOSEFA MARKA
Sochařské dílo Markovo na současné komorní výstavě reprezentuje jeho celoživotní tvorbu. Představuje se jím skutečná tvůrčí osobnost. Podstatou jeho díla je realistický vztah ke skutečnosti v nejobsažnějším slova smyslu. Není to realismus suše popisný, je podmíněn hlubokými citovými prožitky, k jejichž vyslovení je zapotřebí dokonalé znalosti řemeslné, které umožňuje jejich plné výtvarné vyjádření. Přitom si Marek uvědomuje, že hmotu lze formovat nejpodstatněji z nejhlubších podnětů duchovních, současně s vědomím jim podřízeným smyslovým pocitům. Je přitom nutné zdůraznit synonymitu díla a člověka. Myšlenkově i citově jeho tvorba vyvěrá z hluboké znalosti života, uvědoměle navazující na slavné tradice národní. Není to jen monumentální socha Smetanova v Novém Městě nad Metují, typičtí rebelové, ale i díla z tehdejší současnosti, která jasně dokumentují, že Marek citlivě reagoval na potřeby doby. Ale je tu i druhý proud, jeho psychologického zkoumání člověka, kdy portrétem si vymezuje významné místo v jeho tvorbě. Jsou to lidé jeho srdce, jeho tvůrčích představ-předlouhý reliéf lidí kolem nás. Je tu zastoupeno i mládí, tváře bezstarostných výrazů, čistý pramen poezie deroucí se z nitra hmoty na povrh. Vytvářet lidi živé, to byla touha Markova výtvarného úsilí. Mrtvou hmotu proměnit v hmotu živou. Oživenou, prozářenou světlem i stínem lidské osobnosti a moudrosti, pochybností i lásky, laskavostí i něhy, touhy po skutečně lidském vztahu člověka k člověku. Touha po oné slavné proměně, která by dala jeho dílu nejhlubší přesvědčivost-nejen osobně lidskou a výtvarně pravdivou, ale platnou humanisticky a společensky. A to přes podvědomí, přes subjektivní tvůrčí pocity až k objektivní, ve své umělecké přesvědčivosti platné výtvarné hodnotě jeho sochařského díla.
SEZNAM VYSTAVENÝCH PRACÍ
1. PORTRÉT A..MARKOVÉ
mramor 41 x 26 x 24 1943
2. MIKOLÁŠ ALEŠ
šelak.sádra 43 x 55 x 32 1946
3. BABIČKA
šelak.sádra 40 x 40 x 30 1948
4. T.G.MASARYK
bronz 44 x 29 x 36 1948
5. ALOIS JIRÁSEK
šelak.sádra 13,5x 10,5x 9,5 1948
6. SELSKÝ REBEL
bronz 35 x 22,5x 26,5 1948
GVU v Náchodě
7. REBEL III.
patin.sádra 71 x 25 x 26 1949
8. BEDŘICH SMETANA
šelak.sádra 60 x 39 x 46 1949
9. PROF.B.HERAN
bronz 49 x 27 x 32 1949
GMU Hradec Králové
10. PROF.JAN JURÁNEK
patin.sádra 41 x 45 x 23 1949
11. PAVÉZA
šelak.sádra 75 x 51 x 40 1950
soutěžní návrh
12. CHLAPEC
3šelak.sádra 51 x 36 x 22 1950
13. BEDŘICH SMETANA
šelak.sádra 23 x 29 x 21,5 1952
studie
14. DCERA JANA
šelak.sádra 44 x 35,5x 22,5 1955
15. JIŘÍ WOLKER
šelak.sádra 49 x 27 x 30 1958
soutěžní návrh
16. DÍTĚ S BUBLINKAMI
šelak.sádra 52 x 29 x 31 1958
17. F.L.VĚK
šelak.sádra 26 x 9,5x 13,5 1958
18. F.A..ŠUBRT
šelak.sádra 39 x 19 x 22 1958
19. AKAD.MALÍŘ K.MAHRLA
asfalt.sádra 45 x 30,5x 31 1959
20. PODOBIZNA DĚVČÁTKA
šelak.sádra 48 x 32 x 27 1960
21. FRYDERYK CHOPIN
patin.sádra 40 x 26 x 31 1962
22. MALÍŘ KAREL CHABA
pálená hlína 30 x 22 x 25 1962
MaG Orl.hor Rychnov n.Kn.
23. AUTOPORTRÉT
pálená hlína 33 x 23,5x 27 1963
MaG Orl.hor Rychnov n.Kn.
24. NĚVĚSTA
šelak.sádra 68 x 22 x 23,5 1968
25. HERBERT VON KARAJAN
patin.sádra 48 x 24 x 29 1969
26. PABLO PICASSO
patin.sádra 39 x 24 x 30 1971
27. GENERÁL K.KLAPÁLEK
pálená hlína 54 x 60 x 30 1971
28. VOJTĚCH SEDLÁČEK
šelak.sádra 41,5x 24 x 32 1972
GVU v Náchodě
29. BOŽENA NĚMCOVÁ
šelak.sádra 81 x 31 x 32 1973
soutěžní návrh
30. FRANTIŠEK TICHÝ
patin.sádra 45 x 37,5x 31 1975
31. STUDIJNÍ KRESBY
papír /grafit, uhel, tuš,rudka/ nedat.
Výstava, která potrvá do 11. 1. 2009, je spolu s vydanou publikací jedinečnou hned tak neopakující se příležitostí se s touto novoměstskou osobností hlouběji seznámit.
Otevírací doba:
úterý-pátek 13-16 hodin
sobota-neděle 9-12 hodin